maandag 17 maart 2014

Gevochten...

Wondjes op de oortjes en bij het oogje...
Helaas heb ik momenteel een chin in de ziekenboeg. Tot gisteravond hebben Sammy en Lucky een half jaar lang zonder problemen bij elkaar in het verblijf gezeten. 

Toen ik vanochtend luid geblaf, gepiep en gekrijs hoorde ben ik snel bij de chinchilla's gaan kijken. Geschrokken zag ik dat het verblijf van Sammy en Lucky was bestrooid met witte plukken haar en in een hoekje, naast hun huisje, zat Lucky zielig weggedoken. Zijn oortjes en lichaampje onder de wondjes en bloed, en zijn vacht was helemaal vernield. Als Sammy ook maar een beetje in de buurt kwam, begon Lucky angstig te piepen. 
Meteen heb ik Lucky in een aparte kooi gezet, wat nu de 'ziekenboeg' is. 

Gelukkig gaat het ondanks de omstandigheden goed met Lucky en huppelt hij alweer vrolijk rond en komt af en toe eens bij mij kijken terwijl ik deze blog schrijf :) 
Het is wel een erg zielig gezicht en er zal ook wel enige tijd overheen gaan voor de wondjes en de vacht weer helemaal hersteld zijn.. 



De vacht vernield
Hoe kon dit gebeuren?
Het komt vaker voor dat mannetjes opeens met elkaar beginnen te vechten, terwijl het een hele tijd goed is gegaan. De oorzaak hiervan kan zijn dat er een vruchtbaar of zwanger vrouwtje in de buurt is. De mannetjes kunnen dit ruiken en vervolgens met elkaar gaan vechten.

Ik wist dat deze mogelijkheid er was, maar heb toch het risico genomen met de hoop dat het wel mee zou vallen. Achteraf had ik dit dus beter niet kunnen doen. Wel weer wat geleerd ondanks de prijs...




Lucky huppelt alweer vrolijk rond :)
Hoe nu verder?
Sammy en Lucky zitten nu apart van elkaar. Een mogelijkheid is om Sammy en Lucky opnieuw in dezelfde kooi te plaatsen, maar dan in een andere ruimte waar ze geen vrouwtjes kunnen ruiken wat het vechten veroorzaakt. Helaas heb ik geen andere geschikte ruimte voor de chins. Daarom ben ik momenteel andere opties aan het overwegen, waar jullie binnenkort wel meer over te horen krijgen...






Geen opmerkingen:

Een reactie posten